Afgelopen weekend zijn we naar circuit Zolder (België) gegaan om het BS Racing Team te volgen in de Supercar challenge. Aangekomen in de paddock was de spanning af te lezen van het team. Na de eerste race in Zandvoort waar ze een mooie 7e plaats hadden behaald, hadden ze nu de schijnwerpers als nieuwkomers in deze klasse op zich.
Tijdens de kwalificatie stonden we verbaasd: positie 1 stond er op het scherm. We keken elkaar aan en zoiets van “dat kan toch niet” maar het was echt zo. Ze hadden lange tijd positie 1, heel jammer maar ze moesten 1 plek afstaan met een nihil verschil van 0.2 Wow, dat beloofde natuurlijk wat voor de aankomende race die dag.
Klokslag 15.00 uur stonden ze op de grid en wel vooraan. De pole-position rijder was niet op tijd bij de startopstelling dus moest hij vanuit de pitsstraat starten, een mooie opsteker voor BS team. Anders dan de Formule 1 heeft de Supercar Challenge een rollende start, wat inhoud dat ze de eerste ronde achter de safety car aan rijden. Opkomend op het rechte stuk verliet de safety car de baan en is het planken voor de jongens. Marcel vd Maat deed dat heel mooi en ging langs de pitwall vol de eerste bocht in. De tweede rijder probeerde hem nog uit te remmen maar blokkeerde dus kon niet meer insturen. Na een aantal ronden moest Marcel toch wat plekken inleveren en na een korte uitstap in de grindbak (niet zijn fout) hield hij positie 5 vast. De verplichte pitsstop kwam na 30 minuten, Marcel moest plaats maken voor zijn teammaat Peter Schreurs, daar Peter 1,5 hoofd groter is dan Marcel moet er in 60 seconde allerlei aanpassingen in de auto worden gedaan waaronder de stoel. Peter kwam gelijk goed in de wedstrijd en zocht zn tegenstander op. Het werd een mooie strijdt. Hij zette zelfs ook nog de snelste rondetijd van de wedstrijd neer, zo gebrand was hij om naar de kop te rijden. Maar toen was het ineens paniek… het water kwam met bakken naar beneden… mooi om te zien in de pits hoe je de teams de regenbanden ziet klaarzetten en goed de concurrentie in de gaten houden wie er wel of niet naar binnen gaat om te wisselen. Peter reed op een 4e plek en dan zou het niet slim zijn om als 1e naar binnen te gaan, want stel je voor dat de baan opdroogt en jij als enige op regenbanden rijdt, dat zou einde race betekenen. Wij keken toe vanuit boven de pits en schreeuwde naar beneden ‘niet wisselen, het word droog’ want wij zagen vanuit de verte dat de lucht al aan het opklaren was. Goed bedoeld als onze aanmoedigen waren snappen ze dat natuurlijk zelf ook wel en reden een race uit op sliks. Hij eindigde de wedstrijd op een welverdiende 4e plek met een minimaal verschil naar de 3e man.
De stempel was gezet en de andere rijders op de baan weten nu zeker dat ze deze jongens dit seizoen goed in de gaten moeten houden.
Race 2
Zondag werd de tweede race gehouden, daar ze niet hoefden te kwalificeren begon de dag wat eerder om 11.30 uur
Je vertrekt bij de start daar waar je gister bent gefinisht. 4e dus. Wederom was het een zeer spannende start waar het BS racing team wist wat ze konden en hun tedoen stond, de koppositie pakken, wat ook lukte. Ze reden zowel op positie 1 als lange tijd op positie 2. Alle bmw’s achter zich latend die op papier sneller zouden moeten kunnen zijn. Na de verplichte pitsstop vielen ze terug naar plek 8 en met volle blik naar voren toe en wetende dat andere rijders voor hun nog de verplichte pitstop moesten maken zat er misschien wel een podiumplek in, sterker nog misschien wel een 1e plaats. Maar zoals elke mechanische sport, wat we al genoeg hebben gezien bij de cross afgelopen jaren, ben je machteloos en kan je zoveel hebben geïnvesteerd en hebben zitten sleutelen, alles kan kapot gaan…. zo ook voor het BS Team eindigde de wedstrijd vroegtijdig door een technisch mankement in de pits. Balen balen balen…. maar 1 ding kunnen we met zn allen zeggen: er is een waanzinnig goede prestatie geleverd door het hele BS Team, en het smaakt naar meer. Vanuit het Verona Works Team kunnen we zeggen dat het een mooi weekend was, veel mooie dingen hebben gezien en we geen spijt hebben dat we ons wat meer gaan ‘bemoeien’ met de autosport.
De eerst volgende wedstrijd is wederom in België, en ditmaal op het mooiste circuit ter wereld spa francorchamps 5-7 juni. Uiteraard zullen wij daar weer verslag van doen.
Binnenkort verschijnt er een korte Demofilm die we aan het maken zijn met het BS Racing Team hou deze site dus in de gaten.
Team Verona Works